Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n (SYK) kampusteeman tavoitteena on kuluneen vuoden aikana ollut toteuttaa innovatiivisia ratkaisuja polkupyöräpysäköintiin teemalla: ”Kaaoksen hallinta”. Teema valittiin valtakunnallisena toteutuksena kampuksille palvelemaan kaikkia kampuksen loppukäyttäjiä sekä suurinta käyttäjäryhmää, eli opiskelijoita.
Kaaoksen hallinnassa tavoitteena on ollut keskittyä kampuksen suuren pyöräilymassan hallitsemiseen sekä tukemaan pyöräilyn edistämistä.
– Alun perin kampusteeman toteutuksen suhteen lähtökohdaksi otettiin innovatiivisuus, vaikka aihekokonaisuutena pyöräily onkin jo satoja vuosia vanha laji. Lopulta totesimme, että tässä ei kannata lähteä pyörää uudestaan keksimään, sillä pyöräilijät lähtökohtaisesti kaipaavat pysäköinniltä sitä, että pyörän voi turvallisesti ja helposti jättää paikkaan X. Innovatiivisuus jäi siis harmiksemme tavoittamatta, joten syntyi teema Kaaoksen hallinta, kertoo kampusteema-tiimin jäsenenä sekä SYKin asiakkuuspäällikkönä toimiva Leena Pokela.
Tammikuussa 2023 omistajayliopistoille lähetettiin kysely, jossa kysyttiin tärkeitä kehityskohteita pyörä- ja potkulautapysäköintiin kampuksella. Kaaoksen hallinta -teeman avulla SYK pystyi parhaiten vastaamaan kyselyn tuloksiin, joissa suurimmassa roolissa olivat runkolukitus, pyöräkatokset ja pyörän turvallinen säilytys.
Kampusteeman avulla saatiin lisättyä kampuksille runkolukittavia pyörätelineitä vaihtamalla eturengastelineitä runkolukittaviksi pyörätelineiksi, lisäämällä runkolukittavia pyörätelineitä, lisäämällä katoksellisia runkolukittavia pyöräpaikkoja sekä uudelleen hyödyntämällä ja muokkaamalla vanhoja pyöräpysäköintipaikkoja. Näillä toimilla saatiin kaikkiaan vuoden 2023 kampusteeman avulla yhteensä noin 2 800 runkolukittavaa pyöräpysäköintipaikkaa.
Jokaiselle SYKin kampuspaikkakunnalle toteutetun Kaaoksen hallinta -teeman kokonaisuudet ovat toteutuneet mm. seuraavanlaisesti:
Rovaniemi: Rovaniemen kampukselle hankittiin kaksi polkupyöräkatosta valaistuksella, jotka yhdistettiin kokonaisuudeksi. Lisäksi kampukselle hankittiin runkolukittavia pyörätelineitä (6 pyörälle) 16 kpl, jotka sijoitettiin ympäri kampusaluetta.
Oulu: Linnanmaalle K-oven edustalle asennettiin kolme uutta pyöräkatosta. Kontinkankaan kampuksella sijaitsevalle Aapistielle on asennettu kahdeksan 10-paikkaista runkolukittavaa pyörätelinettä maahan kiinnitettyinä. Telineet on sijoitettu päärakennuksen katosten alle sateelta suojaan. Lisäksi vanhoihin hyväkuntoisiin eturengaspyörätelineisiin asennettiin irtorunkolukituskaaret runkolukittavien pyöräpaikkojen lisäämiseksi.
Kuopio: Snellmanian edustalta rakenteellisen pyöräparkkihankkeen edestä siirrettiin siellä olleet vanhat kiinteät kaaritelineet kivetyksineen Melanian edustalle. Lisäksi Snellmanian ympäristöön sijoitettiin siirrettäviä runkolukittavia telineitä.
Joensuu: Carelian sisäänkäynnin edustan eturengaspyörätelineet korvattiin runkolukittavilla pyörätelineillä, joihin mahtuu yhteensä 60 polkupyörää.
Lappeenranta: Vanhoja pyörätelineitä korvattiin uusilla sekä lisättiin uusia pyörätelineitä paikkoihin, joissa niitä ei aikaisemmin ollut.
Tampere: Hervannan kampukselle uusittiin ja lisättiin lähes 400 runkolukittavaa pyörätelinepaikkaa. Keskustakampukselle myös uusittiin ja lisättiin noin 200 runkolukittavaa pyörätelinepaikkaa. Kaupin kampukselle lisättiin uusi 28 paikkainen pyöräteline.
Jyväskylä: Mattilanniemeen ja Liikunta-rakennuksen yhteyteen lisättiin 134 runkolukittavaa telinepaikkaa. Ylistönrinteelle lisättiin 144 vastaavanlaista runkolukittavaa pyörätelinepaikkaa. Lisäksi Normaalikoulun alakoululle lisättiin 140 pyöräpaikkaa ja Lähde-kirjaston yhteyteen 42 pyöräpaikkaa.
Vaasa: Övningsskola Grundskolan alueelle asennettiin yhteensä 160 pyöräpaikkaa.
Rauma: Rauman kampukselle asennetaan yhteensä 96 pyöräpaikkaa.
Turku: Turun toteutus siirretty vuoden 2024 keväälle, jolloin Turun eri kampusalueille asennetaan yhteensä noin 160 uutta pyöräpaikkaa.
Artikkelikuva: Mikko Holsti